مهمترین قطعه خودرو که ایسیو نام دارد که مسئولیت های مهمی در راستای هماهنگی قطعات خودرو و عیب یابی آنها دارد.خودروهای انژکتوری که بخاطر کنترل آلودگی هوا جایگزین خودروهای انژکتوری شده اند ،دارای این قطعه میباشد که وظیفه کنترل و هماهنگی آنها را دارد.همانگونه که مغز انسان وظیفه ارسال پاسخ های حیاتی به اندام های بدن را دارد ، مغز کامپیوتر هم میبایست پاسخ های لازم را به قطعات خودرو برساند.این مغز سنسورهایی در قطعات خودرو دارد که بوسیله آنها پیام ها را جابجا میکند.از طریق ECU میتوان صحت عملکرد صحیح موتور خودرو را بررسی کرد.

پیشنهاد مقاله دیگر برای مطالعه : آموزش رایگان بورس

با پیشرفت تکنولوژی در تمامی صنایع کنترلرهای مکانیکی کم‌کم جای خود را به کنترلرهای الکترونیکی داده‌اند. این تکنولوژی‌ها در صنعت خودروسازی و در داخل خودروها نیز خود را به نمایش گذاشته‌اند؛ به‌طوری‌که روزبه‌روز بر تعداد این کنترلرها و ریزپردازنده‌ها در داخل خودروها افزوده می‌شود. کنترل این ریزپردازنده‌ها توسط مغز متفکر خودرو یعنی (ECU (Electronic Control Unit انجام می‌پذیرد.کامپیوتر خودرو قطعه ای الکترونیکی است که وظیفه اش کنترل و هماهنگی بخش های مختلف یکخودروی انژکتوری می باشد. هر ECU دارای تعدادی سنسور می باشد که در قسمت های مختلف خودرو و موتور قرار داشته و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد خودرو به ECU مخابره می نمایند. همچنین برخی سنسورها نیز با دستور مستقیم کامپیوتر خودرو عمل کرده و در صورتی که کامپیوتر درست کار نکند، این سنسور ها از کار خواهند افتاد. هر چه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، مسلما کامپیوتر درک بهتری از شرایط موتور پیدا کرده و می تواند شرایط بحرانی کارکرد موتور را بهتر تشخیص دهد.

Ecu که تحت عنوان کامپیوتر خودرو نیز شناخته می‌شود، همانند کامپیوترهای شخصی یا لب‌تاپ‌ها نبوده و در ورودی و خروجی تفاوت‌هایی دارند. ورودی‌های این کامپیوتر سنسورهایی هستند که سرتاسر خودرو نصب شده‌اند و خروجی‌های آن نیز دستورهایی جهت چراغ‌ها یا سایر پردازنده‌ها هستند.قسمت های مختلف هر ECU هر کامپیوتر خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی را در کنترل خودرو بر عهده دارند. به طور معمول هر کامپیوتر خودرو از قسمت های مبدل های آنالوگ به دیجیتال، خروجی های دیجیتال سطح بالا، مبدل های دیجیتال به آنالوگ، کاندیشنر سیگنال و میکرو چیپ ارتباطی می باشد. این بخش های مختلف کامپیوتر خودرو با هماهنگی یکدیگر وظیفه کنترل و چک کردن سنسورهای مختلف خودرو را دارا می باشند.

خروجی‌های دیجیتال High Level: در بسیاری از خودروهای مدرن، ECU وظیفه ارسال دستور جرقه‌زنی، باز و بسته کردن مسیر تزریق سوخت و همچنین روشن و خاموش کردن فن خنک‌کننده را بر عهده دارد. تمامی این کارها نیازمند خروجی‌های دیجیتال است که باید توسط ECU فراهم شود.سنسورهای مختلف کامپیوتر خودرو همانطور که اشاره شد هر ECU وظیفه کنترل سنسورهای مختلف خودرو را دارا می باشد. معمولا هر خودرو از تعدادی سنسور اصلی تشکیل شده است که در ذیل این سنسور ها را معرفی می نماییم. -سنسور اکسیژن -سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP -سنسور TPS یا موقعیت دریچه گاز -سنسور دمای هوا ATS -سنسور دمای آب CTS -سنسور دور موتور یا RPM این سنسور ها هر کدام اطلاعاتی را به ECU خودرو مخابره می کنند که کامپیوتر با استفاده از آنها شرایط کنونی خودرو را درک کرده و سپس با استفاده از این اطلاعات بخش های مختلف خودرو را کنترل خواهد نمود

ecu خودرو چیست؟

برخی از خروجی‌های ECU بر روی پشت آمپر و به‌واسطه روشن شدن برخی چراغ‌ها قابل ملاحظه است. روشن شدن این چراغ‌ها به احتمال زیاد حاکی از آن است که سیستمی در خودرو دچار مشکل شده‌است. به‌عنوان مثال شاید ساده‌ترین این موارد، چراغ‌های مربوط به درب‌ها باشد که در صورت باز بودن چراغ‌ها، روشن می‌شود. برخی از خروجی‌ها نیز به این سادگی‌ها قابل مشاهده نیست و درواقع ورودی یکی دیگر از سیستم‌های خودرو است.وظایف اصلی ECU به طور کلی یک ECU در خودرو قادر است وظایفی همچون نظارت بر کارکرد کلی موتور، نمایش اطلاعات کارکرد موتور به راننده، نمایش میزان مصرف سوخت، نمایش میزان باد لاستیک، نمایش باز و بسته بودن درب ها، نمایش هشدارهای مربوطه، تنظیم مصرف سوخت، تنظیم درجه پاشش سوخت در انژکتور خودرو، تنظیم میزان آلایندگی، شناسایی وضعیت های بحرانی خودرو، محاسبه کارکرد خودرو با استفاده از داده های خروجی و غیره می باشد.

همان‌طور که در متن بالا اشاره شد، برخی خروجی‌های ECU به وضوح قابل مشاهده هستند؛ مانند چراغ‌هایی که در پشت آمپر گاهی روشن می‌شوند، اما احتمالا برای شما هم پیش آمده است که به‌عنوان مثال درب را کاملا بسته‌اید و با این حال چراغ مربوط به درب‌ها خاموش نشده است.عیب یابی خودرو نیز از طریق ECU خودرو انجام می شود به این طریق که دستگاه دیاگ خودرو به ECU متصل شده و با استفاده از اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر خودرو اقدام به بررسی و تطابق اطلاعات با استاندارد های موجود می نماید و سپس عیب یابی خودرو انجام می گیرد.

بسیاری از خطاهای ECU با تنظیم مجدد آن برطرف می‌شوند که این کار از طریق دستگاهی تحت عنوان دیاگ صورت می‌گیرد. برای دسترسی به ECU پورت‌هایی تحت عنوان ODB) On- Board- Diagnostic) وجود دارد که عمدتا نیز در زیر فرمان قرار دارند. با استفاده از این پورت و دیاگ، می‌توانید به ECU دسترسی داشته و در صورت نیاز آن‌را بازنشانی کرده و خطاهای موجود را حذف کنید. لازم به ذکر است که این امر نیاز به دانش و تجربه تخصصی دارد.یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌گیرد دست زدن به پین‌های ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزارها ولت می‌تواند بالا برود.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *